sadelformat-arsle

Av Magnus Liljeblad - 29 juni 2014 11:00

Startade dagen ned att vi blev inbjudna på frukost. Mick och Jocelyn gjorde allt dom kunde, ringde vänner, ringde turistkontor och visade olika vägar på kartor för att vår resa över Pyrenéerna skulle bli så bekymmerslös som möjligt! Dom skickade med oss proviant, blodkorv, fransk potatissallad, crepes och ostar och frukt. Vilket verkligen behövdes då nästan alla matbutiker är stängda på söndagar.
Vi bytte adresser, vi tänker definitivt fixa ihop en "smaka-på-Sverige-låda" och skicka som tack :)
Vår resa mot staden Auch var regnig och kall :( vi stannade till i staden Condom, där satte vi oss utanför ett stängt Lidl och lagade mat och inväntade en gnutta uppehåll och sol. Blev många stopp längs vägen till Auch för att ta skydd mot regnet men fram kom vi. Vi käkade sen middag på ett smockfullt McDonalds och hittade senare sovplats på en äng.
Just i detta nu sitter Staffan och påpekar alla stavfel i bloggen så jag ber om ursäkt att jag inte är proffs på franska ortsnamn, maträtter och drycker, tror att alla förstår iaf. ^^

Av Magnus Liljeblad - 28 juni 2014 19:30

Gårdagen finns det inte mycket att skriva om, trampade, trampade och trampade men kom bara ca 8 mil. Tungt som bara fasen! Pheew. Lördagen däremot! Ojojoj! Bästa dagen på hela resan! Startade dagen med några rediga supar armagnjack så man fick lite fart på dom sömniga benen och dessutom fira 100 mil! Härlig conjakfrukost! :) gick lite trögt med trampandet idag, motvind hela vägen. Efter ca 4 mils trampande såg vi en bäck som hette Le Ciron. Här ska fanimej badas tänkte vi! :) den var ca 30cm djup och med sandbotten. Dess temperatur avslöjade att det här vattnet måste komma från Pyrenéerna. Iskallt!!! Men fy fasen vad skönt och svalkande. Med nya krafter tog vi oss vidare längs till synes oändligt långa raksträckor. Betydligt mer uppför nu, märks att vi är på väg mot en gigantisk bergskedja! Efter ca 8.8 mil insåg vi att det inte är värt att trampa mer då ett kolsvart monstemoln vilar över staden med det väldigt konstiga namnet Condom :/ vår destination för dagen. Vi stannar till vid ett hus där en medelålders kvinna bor och frågar efter vatten då vi inte ens vill i närheten av denna regnfyllda Condom för att handla vatten. Med fyllda flaskor letar vi efter nånstans att övernatta. Vi viker av in mot en skogsdunge. Hittar ingen riktigt bra campingplats... eller jo, en stor äng. Bäst att fråga om det är ok att vi smäller upp tälten här då allemansrätten inte gäller här. Kan vara det bästa som kunde hända oss! Vi frågar om dom pratar engelska och det gjorde dom verkligen! Ett par i 60+ åldern svarar på engelska. Gubben, Mick, från Dover och hans fru Jocelyn från Paris. Dom delar mer än gärna med sig av sin äng! Men det är inte allt dom delar med sig av. Dom mest givmilda människorna vi mött. Mick kom ut när vi satte upp tälten och frågade om vi ville äta middag med dom. Svaret kunde inte bli annat än ja då vi planerat att äta pasta och ketchup i regnet. Han frågade även om vi ville gå på festen som var i grannbyn och ta några glas. Yes, yes, yes! :) tyvärr förstörde vädret underhållningen men vi satte oss på en bar. Där stötte vi på en gammal soldat som hette Eric som berättade på jätteslöddrig, knackig engelska om sin tid i krig. Han visade några krigsskador. Störtskön kille. Han försökte förklara att han hade haft två hus men istället för "two houses" blev det "two asses" ;) men några öl senare tyckte Mick att han var för klängig så han hämtade bilen (halvlullig) och körde oss tillbaka där en brakmiddag väntade. Honungsmelon, skinka, kotlett, ratatoui, fransk potatissallad, vin, persikor, ostar, te och aprikoser (första gången för oss båda att smaka färska aprikoser), en del av det som bjöds hade dom till och med odlad själva. heeeeelt jäkla underbart. Härliga människor, avslappnade, givmilda, roliga! Pratade länge och väl om allt från politik till gnuer i rullstol (vet, helt koko) ^^ fick oxå nån mojäng som ska skrämma bort mygg. :) Älskar de här människorna! Helt underbara!!! Tror inte att en enda svensk hade välkomnat två främlingar på detta sätt! Aldrig! Ligger nu i tältet och lyssnar på åskan och regnsmattret. Mysigt! Har två flygfän som sällskap i tältet, inga mygg som tur är. Igår hade jag en stor spindel på besök. Dom håller iaf käft till skillnad från skogsduvor och grodor, god natt!

Av Magnus Liljeblad - 26 juni 2014 12:45

Den här dagen bestod mest av vila. Drog iväg till McDonalds och utnyttjade lite Wi-Fi. Fasen vad mycket modernare restauranger dom har än oss... Dock verkar det vara det enda som är modernare. För övrigt är det nästan U-landsvarning! Cykelvägarna är hemska och leder oftast ingen vart. Ett övergångsställe gick från en buske till en annan :/ som om ekorrarna skulle behöva övergångsställen???
Lite senare hittade vi IKEA och gick in å köpte lite svenskt godis och blev lite besvikna när dom inte kunde svenska alls :/ vi hittade även ett stort köpcentrum där vi köpte mat, alkohol och en förgreningsdosa så vi kan ladda allt på en gång.
Väl vid tälten på campingen lagade vi mat och blev överbjudna på ännu mer middag hos några portugiser som hyrde stuga där. Dom fattade inte ett enda ord engelska och kunde bara kommunicera på spanska och portugisiska. Mina tre år i spanska räckte ingen vart... Man kanske skulle varit närvarande :/ det var inte lätt men dom var trevliga och maten var god :) sen försökte vi fånga grodor i hopp om att dom skulle hålla käft. Misslyckat försök. Som tröst tänkte vi hoppa hoppborg men den hade dom tagit ur luften ur :( fy vilket surt slut :( värst av allt är att enligt väderprognosen nalkas det regn fr.o.m söndag och fyra dagar framåt... Kommer bli tufft :(
PS: har haft problem att lägga upp bilder så ni får hålla ögonen öppna på Facebook. Där kommer det dyka upp en å annan bild.

Av Magnus Liljeblad - 25 juni 2014 15:00

Dagen har i stort sett endast bestått av trampande! 12 mil. Från Archiac till Boreaux! Kan även tillägga att vi cyklade lite fel och hamnade på motorväg. Många tutor tjöt! Dock förstår jag egentligen inte varför då fransmän tydligen inte kan tyda hastighetsskyltar över huvud taget. När vi cyklat på vanlig landsväg finns det inte en endaste liten sketen bil som hållit hastigheten. På 70 vägar har lastbilarna susat förbi i åtminstone 100 och och motorcyklarna ska vi inte ens nämna. Helvete vad fransmän kör fort! Så, antingen bli omkörd på smal, 2-filig, krokig landsväg i 120 eller bli omkörd på 3-filig motorväg med bred väggren i 120... En gång blev vi stoppade av polis på motorvägen. Fick bara en varning som tur var. Fransmännen har fått för sig att motorvägsskyltarna ska vara blåa och landsvägsskyltarna ska vara gröna. Alltså tvärtom mot Sverige! Lätt att ta fel. Hur som helst har vi äntligen kommit till Bordeaux. Hittade en camping där vi äntligen kunde duscha. Skönt!!! Delade på en å annan flaska cider oxå så man blev så där gött mosig i hjärnan! :) Någonting jag håller på att bli galen på i detta land är alla djurläten! Alltså skogsduvor, grodor, syrsor, fladdermöss, hundar! Det går fan inte sova. Djuren låter ju helt jävla efterblivna! Ursäkta ordvalet, men kan man bara ett läte och måste upprepa det 200.000 gånger per kväll, det är för mycket! Så här låter det inte i dom svenska skogarna, det är då fan nåt som är klart! Öronproppar är en fantastiskt uppfinning! Sammanlagt är vi nu uppe i ca 83 mil. Snart dags för Pyrenéerna... Herregud!!! Vad har jag gett mig in på!? ... Förresten, ett litet tips. Om du vill strosa längs gatorna med en av dom fulaste solbrännorna i historien, ta en jävligt lång cykeltur! ;)

Av Magnus Liljeblad - 24 juni 2014 15:00

Mycket riktigt, skitväder! Blev en promenad i flip-flops! En bit in i stan hittade vi ett torg med ett slags stort tält att stå under för att skydda oss mot regnet. Några meter därifrån fanns en restaurang. Vi låste våra cyklar under tältet och gick in för att fråga om hjälp. Han sa att om ett par timmar kunde han hjälpa oss. Han skulle bara servera färdigt och hjälpa oss när det är dags för siesta. Då kör han oss in till en annan stad för att köpa däck. Som sagt, hjälpsamma som fan! Vi lärde oss även att däck på franska heter "le pneu". Några timmar senare är däcket bytt och vi är iväg på nya äventyr. Regnet hade nu lugnat sig och lite sol hade till å med tittat fram.

Röven vill inte vara med!!! Känns hemskt att sätta sig på sadeln. Hade hellre suttit naken på en hel ananas än sadeln just nu. För att ta igen lite av det vi missat pga punkteringen bestämde vi oss för att cykla hela natten lång. Vi cyklade genom ganska många småbyar den natten. De enda livstecken var några enstaka hundar som skällde efter oss. För övrigt tycktes nästan tiden stå stilla i byarna. Nästan lite läskigt. Som i nån jäkla skräckfilm. Kom att tänka på serien "The Walking Dead" vid flera tillfällen. Rätt vad det är hoppar en zombie fram. Haha! Efter några timmars nattcyklande behövde vi ett break. Samlade massa grenar längs vägen och cyklade in på en grusväg och gjorde upp eld och lagade mat. Lade oss på marken och kollade på en stjärnklar himmel, såg tydligt karlavagnen, Vintergatan och till och med rymdstationen ISS svepa förbi (till och med två gånger den natten). Sjukt vackert! Efter ca en och en halv timmes vila hoppade vi upp på cyklarna igen. Betade av 12 riktigt tunga mil den natten och hamnade på en camping runt 6 på morgonen. Där sov vi fram till 14 tiden. Här tar vi oxå vår första vilodag. Väldigt passande eftersom dom har en riktigt fet swimmingpool här ^^

Av Magnus Liljeblad - 23 juni 2014 15:00

Den här dagen kunde slutat bättre. Efter ca 6 mils trampande exploderar Staffans däck! Kollade redan när vi startade imorse och såg att däcket var jääääätteslitet! Men det hade förstås inte farbror Staffan undersökt innan resan. Det däcket hade varit med hela hans förra resa och troligtvis långt innan det. Vi tog oss en funderare och kom fram till att vi måste försöka laga det på plats med vad vi har. På söndagar har typ ingenting öppet i typ hela Frankrike, undantag för storstäder antar jag. Kan vara den fulaste jäkla lagning mänskligheten skådat. Lagningslappar inuti däcket, en extra slang liggandes i däcket plus lagad slang. Utanpå däcket lindade vi ett spännband och Staffan skar ut plastbitar ur ett lock som han sen fäste med buntband runt däck och fälg. Såg helt jävla puckat ut! Nästan så man skämdes de där knappa 3km vi kom innan luften pyste ut. Vi gick ca 2km i kolmörkret och kom till en stad som hette Champagne Saint Hilaire, där slog vi läger på en åker... Genom tältet ser man blixtar långt bort i horisonten och hör ett svagt muller. Kan bli en riktig skitdag imorrn. Hoppas åtminstone vi slipper vakna upp av en arg fransman imorrn bitti när vi tältar på dennes åker :/

Av Magnus Liljeblad - 21 juni 2014 14:45

Nu börjar röven säga ifrån på riktigt! Den ångrar nog att den följde med på den här resan!
Det var en riktigt tuff dag, 32 grader varmt, ont överallt och dessutom har jag fått nån jävla rethosta. Kunde ju inte komma mer lägligt.
När vi kommit fram till Cháttelerault tänkte vi handla käk men alla butiker tycktes vara stängda. En kvinna såg att vi letade och sa att hon visste en butik som var öppen. På knagglig engelska sa hon att vi kunde åka efter henne. Körandes i ca 40km/h blockade hon all trafik och hon blinkade åt ett håll men svängde åt ett annat så vi blev förvirrade. Väl framme berömde hon oss för vårt trampande och gav oss en nyckelring med Eiffeltornet på. Borde varit vi som skulle gett henne nåt som tack. Så sjukt hjälpsamma människor överallt. Tidigare på vår resa var det en man som cyklandes visade oss vägen i 8km och han var inte ens på väg åt det hållet. Cyklade sedan ut ur staden med matfyllda väskor för att slå upp läger.

Hittade av en slump en camping med en stor sjö, på andra sidan sjön slog vi upp tälten å badade å tvättade oss!

Av Magnus Liljeblad - 20 juni 2014 14:45

Jag tar tillbaka det jag sa om att fladdermössen lät gulligt! Fy fan vilka jobbiga djur!!! Heeeela natten satt två fladdermöss och kommunicerade. Dom hade varsin ton när dom pep och dom pep varannan gång med ca två sekunders mellanrum. Wiii... Wooo... Wiii... Wooo! Efter ca 40 minuter hoade jag och Staffan ikapp! Då verkade dom tröttna.
Vi vaknade sen runt niotiden och packade oss upp på cyklarna.
Efter nån timmes cyklande hittade vi McDonalds... WIII-FIII!!! Lyckades slänga upp några få bilder och några dagars dagbok. En hamburgare och en bajskorv senare drog vi in på Lidl som låg precis bredvid å köpte champagne å en redig flaska sprit! E're midsommar så e're! Vi glömde dock köpa jordgubbar :/
Vi började smygsupa vid en bäck i en by som heter Chateau Renault, där mötte vi en alkis som försökte kommunicera... Det gick åt helvete. Tror han erbjöd oss någonstans att bo :/ eeehh, nä tack! Vinglade vidare mot en stad som heter Tour. Där handlade vi dagens kvällsmat, Couscous, tzatziki och biff! :) välförtjänt efter 9,1 mil på dammiga vägar!
Tälten satte vi upp vid en liten bäck och började laga mat. Tror vi kör med levande eld hela vägen istället för det tråkiga campingköket! :) vi känner oss så jäkla manliga, ensamma i skogen med en levande eld! Glad midsommar allihopa!